Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Jejich revírem je Facebook, jejich tempo je vražedné, jejich protivníci jsou správci stránek a pořadatelé soutěží. Členové facebookové mafie pracují ve dne v noci, jejich úkolem je vyhrát vaši soutěž a překazit vám plány! Kdo jsou zač a jak s nimi bojovat?
Ne, tento článek není humorný. Facebooková mafie skutečně existuje a může ublížit i vám. Nemusíte se sice bát fyzického násilí, ale velmi snadno se můžete dostat do nepříjemné situace, když vám například překazí pořádanou soutěž na vaší firemní facebookové stránce. Navíc se může jednat o typ soutěže, který patří mezi ty nejpoužívanější.
Ačkoliv samotný název zní poměrně tajemně, skrývají se za ním nejčastěji ženy na mateřské dovolené a jejich manželé. Tvrdí to alespoň specialista na Facebook Jan Bartoš, který svým klientům pomáhá s tvorbou obsahu a pořádáním soutěží. Tito mafiáni fungují velmi jednoduše – jakmile spatří nějakou soutěž, pokusí se ovlivnit její výsledky, a to třeba pomocí falešných účtů nebo vzájemnou pomocí mezi více mafiány.
Představte si, že jste uspořádali soutěž, ve které vyhraje ten, kdo dostane nejvíce lajků u svého komentáře. Takových soutěží je plný Facebook a ceny jsou mnohdy velmi lákavé. Mafie si toho všimne a soutěže se zúčastní. Navzájem si může dát co nejvíce lajků, přidat stovky komentářů apod. Využije nízkých bariér pro pořádání vaší soutěže a zkrátka vyhraje.
Inzerce | Chci tu být také
Mafiáni se sdružují v různých skupinách. Některé jsou otevřené, jako například tyto:
Jiné jsou ale skryté:
„Komunikují mezi sebou a jsou kupodivu poměrně organizované. V soutěžích si různě pomáhají, většinou si v jedné soutěži navzájem nekonkurují,“ komentuje jejich chování Bartoš a dodává, že těmto lidem soutěžení zabere spoustu času. Zúčastňují se často i malých soutěží o levné ceny, které společně s těmi dražšími mnohdy sami ani nepoužijí. Končí třeba na Aukru nebo na jiných aukcích na internetu. Vyhrát soutěž je pro ně způsob, jak vydělat peníze. Nic jiného.
Možná se ptáte, proč by vám to mělo vadit. Soutěž pořádáte proto, abyste zvýšili aktivitu vaší stránky, získali nové fanoušky a třeba zpropagovali nové produkty. Účast nějakého „mafiána“ vaše záměry přece nezkazí a je vám poměrně jedno, kdo ceny vyhraje. Jenomže v takovém případě jste na velkém omylu.
Facebooková mafie vám může uškodit z mnoha úhlů pohledu. Podívejme se na dva nejhorší.
Jak už jsme řekli výše, mezi mafiány se nacházejí lidé, kteří dost pravděpodobně nikdy nevyužijí vaše služby. Jejich cílem je prostě jen vyhrávat a svou účastí mohou značně demotivovat ostatní fanoušky. Pokud se tedy vaší soutěže zúčastní nějaký mafián, absolutně tím vašemu podnikání nepomůže a soutěž rázem degraduje.
Pokud například soutěž pořádáte proto, že chcete vybrat nejlepší slogan nebo fotografii, nevyhraje ta, která se lidem skutečně líbí nejvíce. Vyhraje nějaká podprůměrná, kterou lajkovalo nejvíce profilů.
O existenci facebookové mafie lidé už vědí. Její „akce“ je navíc často dobře poznat. Třeba si všimněte, že jeden komentář má zásadně více lajků než jiný. Nebo se vaší soutěže zúčastní lidé s prázdnými profily. To a mnoho dalších indikací, že něco není v pořádku, zarazí nejen vás, ale i další – skutečné fanoušky. Ti se mohou domáhat nápravy a z vaší soutěže se tak stane noční můra.
Samozřejmě nejlepší je tomu předcházet. Vymyslete něco víc než jen „soutěž o lajky“. Čím složitější mechanismus vaší soutěže vytvoříte, tím těžší může účast facebookové mafie být. Chtějte po soutěžících třeba fotografii, nechte je něco vytvořit, vyzvěte je k hledání rozdílů na obrázcích apod.
Zároveň ale nepřestřelte – neudělejte vstupní bariéry do soutěže tak náročné, že většinu lidí odradí. To není vaším cílem. A nezapomeňte ani na to, aby odměna za první místo byla úměrná tomu, co musel soutěžící udělat.
Pokud se vám ale mafie do soutěže přece jen dostane, nezbývá vám nic jiného než hledat diplomatické řešení. Příkladem může být soutěž Lékárna.cz, která nechala mafiána vyhrát. Ocenila ale nejen jeho, nýbrž i skutečného výherce (podívat se můžete zde). „Hrozně by nás mrzelo, kdyby s prázdnou odešla Lucie Tomiová, která skončila druhá, a proto ji taky odměníme. Za svou pomoc onkologickým pacientům si relaxaci ze Spa.cz zaslouží víc než kdo jiný.“ Podívejte se na reakce v komentářích. Stojí to za to.
Zkrátka a jasně:
„Výherce by měl v ideálním případě vybírat pořadatel. Případně můžete udělat náhodné losování nebo soutěžící vyzvat k vytváření nějakého obsahu – fotografie, videa, textu. Pokud k tomu využíváte vlastní aplikaci, můžete zjišťovat čas hlasování, IP adresu, ID uživatele apod. Největší překážkou proti mafii ale budou vždy dobře nastavená pravidla soutěže,“ dodává Bartoš.
Dejte si ovšem velký pozor na to, koho za mafiána označíte. Můžete se velmi snadno splést a potom se dostanete do možná ještě horší situace, než kdybyste měli pravdu. Proklikejte si co nejvíce profilů, které s daným soutěžícím sympatizují, a hledejte, zda se nejedná o falešné profily. Podívat se také můžete do vybraných skupin, kde se mafie sdružuje. „Udělejte si screeny a nebojte se soutěžícího vyloučit. Lepší je naštvat jednoho falešného než tisíce skutečných,“ radí na závěr Bartoš, který nám povídal i o tom, jak získávat fanoušky a z Facebooku vytěžit maximum.
Tento článek/rozhovor vyšel před 9 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 2 týdny
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |