Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Mobilita patří k neodmyslitelným součástem dnešního světa. Dennodenně se většina z nás přepravuje do práce, školy, obchodních center nebo výletních destinací. Volíme z poměrně široké nabídky více i méně tradičních dopravních prostředků. Budeme se ale stejným způsobem dopravovat i za deset let? A jak se budou dopravovat naše děti a vnoučata? Podívejte se s námi na několik trendů v alternativní dopravě, které dost možná způsobí revoluci.
Jak název napovídá, samořiditelná auta jsou vozidla schopná samostatné jízdy bez kontroly lidského řidiče. Tato auta řídí pokročilý kontrolní systém, který se orientuje pomocí radaru, GPS nebo laserových paprsků.
Na silnicích se však s plně automatizovanými auty zatím nesetkáváme. I ta vozidla, která v sobě mají zabudované prvky automatického řízení, totiž vyžadují přítomnost lidského řidiče. Důvodem je mimo jiné i chybějící legislativní rámec ve většině zemí.
Výhody samořiditelných aut se zdají být zřejmé. Mnoha lidem, doposud při dojíždění a cestování plně zaměstnaným volantem a řadící pákou, by se najednou uvolnily ruce. Bývalí řidiči by tak mohli využít čas na cestě k plnění pracovních úkolů na počítači, ke sebevzdělávání s knihou v ruce nebo ke kochání se krajinou v okolí dálnice. Také by se zřejmě snížil počet nehod způsobených selháním lidského faktoru. Navigačním systémům nehrozí únava, mikrospánek ani náhlá ztráta pozornosti.
Inzerce | Chci tu být také
Kritikové samořiditelných aut jsou naopak skeptičtí k možnostem „řidiče-počítače“. Chaotický provoz, nepředvídatelné chování ostatních účastníků provozu (například chodců nebo cyklistů) i nepřesnost satelitních map mohou pro automat za volantem znamenat nepřekonatelný problém, který může snadno skončit katastrofou. Nemluvě o známých morálních dilematech při vyhodnocování hodnot případných obětí dopravní nehody.
Je jen otázkou času, kdy lidstvo vyčerpá zásoby fosilních paliv. S postupným úbytkem ložisek ropy, uhlí a zemního plynu pak poroste i cena těchto surovin. Nehledě na citelné nežádoucí ekologické dopady, které tyto zdroje energie způsobují už dnes. Značná část fosilních paliv je spotřebována spalovacími motory dopravních prostředků. Proto je nejvyšší čas začít hledat alternativní způsoby dopravy.
Naději do budoucnosti dává v tomto ohledu především vývoj elektromobilů, protože elektrický motor nevypouští do ovzduší prakticky žádné zplodiny. Tento typ vozidla však není ničím novým pod sluncem, první elektromobil byl dokonce zkonstruován dávno před prvním automobilem na spalovací pohon. Důvodem následného úspěchu spalovacích motorů byla jejich vyšší spolehlivost, dojezd i nižší pořizovací cena.
Náklady na pořízení elektromobilu jsou i nadále jednou z překážek jeho masivnějšího rozšíření. Oproti konvenčním benzínovým automobilům je to přece jenom nákladnější investice. Pokud ale vezmeme v úvahu, kolik stojí nejlevnější elektromobil, rozdíl nemusí být natolik závratný.
Dalšími důvody stěžujícími širší rozšíření elektromobilů jsou krátký dojezd i dostupnost a délka dobíjení. S obojím pak souvisí výdrž baterie. Všechny tři obtíže se však daří postupně řešit. Síť dobíjecích stanic houstne – jen v České republice je jich už víc než 50.
Nejvýraznější značkou elektromobilů je v současnosti americká firma Tesla Motors podnikatele Elona Muska. Ten však neskončil jen u aut na elektrický pohon, ale vrhnul se i do dobývání vesmíru s projektem Space X nebo navrhl vysokorychlostní způsob přepravy hyperloop.
Hyperloop se sestává z nízkotlaké trubice s kabinami. Ty jsou dopravovány při nízkých i vysokých otáčkách po celé délce této trubice. Kabiny jsou položeny na vzduchovém polštáři ze stlačeného vzduchu, který působí aerodynamický vztlak. Kabiny jsou urychlovány pomocí magnetického lineárního urychlovače připevněného na různých stanicích v nízkotlaké trubici a rotory obsaženými v každé kabině. Cestující mohou nastupovat a vystupovat do a z hyperloopu na stanicích umístěných buď na koncích trubice, nebo podél délky trubice.
Hyperloop se jeví jako extrémně rychlý způsob dopravy, předpokládá přepravu cestujících při rychlostech kolem 970 km/h. Toto číslo se už blíží rychlosti vzduchu. Při troše štěstí se hyperloopu dočkáme i v našich končinách, firma HTT (Hyperloop Transportation Technologies) už totiž získala povolení k prozkoumání možností trasy Bratislava-Brno-Praha. Tak se nechme překvapit.
Tento článek/rozhovor vyšel před 7 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Tento článek je komerčním sdělením našeho inzerenta. Redakce proto za jeho obsah a informace a nabídky v něm uvedené nijak neodpovídá.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Před 6 dny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |