Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Právě začínající rok plný magických dvojek přinese finančním trhům jako každý rok celou řadu potenciálních rizik a spouštěčů výprodejů akcií, nicméně letos je lze přece jen o něco víc předjímat a počítat s nimi dopředu.
Pokud nedojde k nějaké zásadní nové mutaci covidu, která by opět uvrhla světového ekonomiky do lockdownů, tak poprvé po dvou letech už nejspíš nebude koronavirus hlavním tématem burzovních zpráv. O slovo se totiž opět hlásí makroekonomie, fundamenty a po pár letech i geopolitika.
Jednoznačným tématem číslo jedna pro tento rok nejen v investičním světě, ale i v každodenním životě většiny obyvatel planety, bude inflace. Ta během loňského druhého pololetí agresivně vystoupala na úrovně neviděné desítky let a razantně se tak přihlásila o slovo.
Její aktuální globální průměr činí přes 4%, v rozvíjejících se ekonomikách (tzv. emerging markets) především asijské provenience jsou to dokonce dvojciferné hodnoty. V USA reportují 7 %, Eurozóna 5% a u nás, jak víme i z mainstreamových médií, inflace atakuje hranici 6%.
Zatímco ještě v minulých měsících to šlo připsat částečně na vrub nízké srovnávací základně s pandemickým rokem 2020, letos už se na ni musíme dívat objektivně. Jejím spouštěčem bylo především historicky bezprecedentní “tištění“ nových peněz (kvantitativní uvolňování), kterým světové centrální banky zastavily rodící se finanční krizi ještě v zárodku.
Protože se však nejednalo o ekonomický problém, nové peníze sice často končily v akciích a nemovitostech, ale velmi často zůstaly i na bankovních účtech občanů. Díky lockdownům je totiž neměli jak a kde utratit ve službách nebo cestování. “Dokonalá bouře” inflačního koktejlu pak byla dokonána díky přerušeným dodavatelsko-odběratelským řetězcům (viz. čipy). Poptávka i peníze tak na straně spotřebitelů jsou, ale nabídková strana je kapacitně není schopna uspokojit.
Po dlouhých letech, kdy si svět zvyknul na defacto nulové úrokové sazby, tak centrální banky musí sáhnout k prověřenému způsobu krocení inflace a tím je právě zvyšování úrokových sazeb. To na jednu stranu zdraží úvěrování firmám i občanům a schladí tak jejich apetit utrácení, na druhou stranu zvýší výnosy na bankovních spořicích produktech, což lidi opět přiměje spíše šetřit. Tak je to alespoň dáno v ekonomické teorii.
V USA, které jsou z investičního pohledu nejdůležitější, tak trh čeká letos průměrně dvojí zvýšení sazeb. To by mělo teoreticky pomoct především akciím tradičních “hodnotových” firem, které mají nízké zadlužení, silné rozvahy, hodně volné hotovosti a díky byznysu založenému na fyzických výrobcích nebo službách pro ně není problém inflací zvýšené ceny vstupů přenést na koncového spotřebitele. Bankovní sektor, který vydělává hlavně na úvěrech, by tak v tomto prostředí měl vyloženě profitovat.
Naopak negativní vliv by zvýšení sazeb mělo mít na růstové akcie především IT firem, které ve svém současném ocenění jednak reflektují teprve budoucí zisky (a ty tak musí ponížit o vyšší náklady právě díky zvýšeným sazbám), jednak se velmi často financují dluhem, který se jim nyní citelně prodraží a jednak díky “nehmotnému” produktu hůř přenesou zvýšené náklady na koncového zákazníka. Pod tlakem budou (mimo vlastních strukturálních a politických problémů) díky silnému dolaru i akcie rozvíjejících se trhů, díky návaznosti jejich lokálních měn právě na světovou měnu číslo jedna.
FED se snad poučil z neohlášeného zvýšení sazeb na podzim 2018, které trhy vyděsilo a způsobilo výprodeje akcií na Vánoce daného roku, proto nyní svou monetární politiku komunikuje dlouho dopředu a poměrně jasně.
Dál by se letos mělo dařit komoditám, které s inflací přímo souvisí. Naopak jejich podmnožina v podobě drahých kovů zatím neplní proklamované sliby svých prodejců, že v inflačním prostředí konečně výrazně narostou na ceně. Kritické je zvyšování sazeb pro v minulých letech už tak výnosově tristní dluhopisy, které budou díky základní ekonomické logice s rostoucími úroky klesat na ceně. Výjimkou jsou jen tzn. proti-inflační dluhopisy, kde je kupón navázán právě na inflaci.
Inflační prostředí by rovněž mělo pomáhat nemovitostním akciím (tzv. REITs) a nemovitostem jako takovým. Pokud se centrálním bankám podaří inflaci zkrotit (efekty zvyšování sazeb se totiž v praxi promítnou až za několik měsíců), koronavirus bude postupně slábnout a geopolitická situace s agresivním Ruskem se uklidní, mohl by nás čekat poměrně rozumný investiční rok. Jako vždy je ale potřeba být připravený na různé scénáře vývoje a držet se své předem naplánované investiční strategie.
Tento článek je komerčním sdělením našeho inzerenta. Redakce proto za jeho obsah a informace a nabídky v něm uvedené nijak neodpovídá.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Investiční stratég a majitel investičně-poradenské firmy ODEHNAL & PARTNEŘI.
Před 4 měsíce
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |