Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Možná vás napadne, že vyhledávat na internetu umí dneska už každý. Ano, napsat dotaz do vyhledávacího políčka a stisknout ENTER opravdu není žádná věda. Běžní uživatelé ale většinou neví, podle jakých pravidel jim vyhledávače výsledky hledání zobrazují a jak najít i to, co na první pohled zřejmé není.
A právě v tom viděl byznysovou příležitost Viktor Janouch, který rozjel službu Informato.cz. Prostřednictvím ní pak firmám pomáhá najít důležité informace, které běžný uživatel najít nedokáže. Jak to funguje a co se dá také „vygooglit“? O tom je tento rozhovor.
Svým zákazníkům pomáháte hledat informace na internetu. Neumí ale něco takového v dnešního době Googlu a dalších vyhledávačů i naprostý laik?
Právě v dnešní době už laik není schopen najít skoro nic, co není úplně běžné. Google používá technologie, která mají lidem vylepšit a usnadnit hledání. Pokud chce někdo koupit televizi nebo hledá radu, jak na jaře řezat švestku, tak v pořádku. Jakmile chce ale najít něco, co není na první pohled viditelné, tak má smůlu.
Inzerce | Chci tu být také
V čem je vaše hledání jiné od hledání běžného uživatele?
No právě v tom, že známe technologie vyhledávání, víme, jak Google přizpůsobuje výsledky podle historie hledání, zájmů uživatele, místa, kde se nachází. Zároveň dává důraz na aktuální události, na dotazy, které jsou nejvíce hledané, a používá ještě mnoho dalších signálů. Tohle všechno ty výsledky neuvěřitelně zkreslí.
Jaké triky při vašem hledání používáte?
Žádné triky v tom nejsou. Jenom se umíme správně zeptat a výsledky analyzovat. To je ale proces, takže je nutné hledání a analýzu několikrát opakovat a vždy dotaz měnit, upřesňovat, ptát se na souvislosti.
Co jste takto například našli?
Klienti mají nejrůznější přání. Často ani netušíme, proč to vlastně chtějí. Asi nejvíce zajímavá byla práce na hledání informací v jižní Americe, kde jsme v podstatě analyzovali celý trh s určitým typem skleněných výrobků.
A co jste našli a běžný uživatel by to nenašel?
Třeba to, jak daný výrobek nazývají. Bylo to úplně jiné slovo, než používá evropská varianta portugalštiny i španělštiny. A nevěděl to ani zadavatel. Nakonec proto si nás najal. Od toho jsme pak mohli teprve posunout dál.
Máte nějaký další příklad, co zajímavého a užitečného jste pro svoje klienty našli?
Třeba ten se seznamkou. Zadavatel byl s oborem dost podrobně seznámen. Sám byl aktivní na online seznamkách mnoho let. Chtěl zjistit, jestli se tím někdo vědecky zabýval a jestli existují nějaká relevantní data o uživatelích. Jasně, že to mohl najít sám, ale to chtělo čas a nějaké povědomí o způsobu vědecké práce. Oboje neměl. Takže výsledkem bylo, že jsme se postupnými kroky dostali k úplnému počátku, což byla nejprve diplomka a pak i disertační práci autora, který na ty principy vědecky přišel a od něj je pak ostatní víceméně opsali.
Najít se toho dá hodně. Jak posuzujete relevanci nalezených informací pro vaše klienty?
Tak jednak analýzu děláme z několika úhlů pohledu. Představte si to tak, že se ptáme nejdřív jako normální uživatel. Tyhle výsledky navodí nějaký směr, ale není to zpravidla použitelné. Takže se zeptáme jinak a ne jednou. Jak jsem řekl, je to proces, kdy postupně vylepšujeme a ověřujeme to, co jsme našli. Informace většinou ověřujeme a samozřejmě často nacházíme v oficiálních zdrojích, jako jsou právní předpisy, oborové vyhlášky, oficiální dokumenty, což je třeba obchodní ročenka a tak dále. Hodně pomáhají i vědecké publikace.
V čem dělají běžní uživatelé v rámci vyhledávání nejčastěji chybu?
Nejde ani o to, že dělají chyby, ale nevědí, jak jim vyhledávač ty výsledky předkládá. Zároveň asi nikdo běžně nemaže cookies, historii hledání nebo paměť prohlížeče. O používání VPN (což spolehlivě mění identitu – pozn. redakce) ani nemluvě.
Pracujete pouze s vyhledávačem Google?
Především s tímto vyhledávačem. Někdy používáme i Bing, například pro hledání v USA. Ale jak jsem již říkal, musíme používat různá nastavení, abychom „zlomili“ to standardní hledání.
Kdo si vaše služby nejčastěji objednává?
Většinou firmy, které potřebují získat nějaké informace o trhu, někdy jsou to ale i jednotlivci. V obou případech platí, že nemají čas, neumí jazyk nebo nevědí, kde a jak informace hledat.
Jak tyto služby naceňujete?
Hodinovou sazbou. Protože se předem nedá určit, jak dlouho bude hledání a zpracování trvat, dohodneme cenový strop. Pokud to vypadá, že bychom jej měli překročit z důvodu náročnosti zadání nebo zpracování výsledků, informujeme o tom klienta. Ten se pak rozhodne, jak dále postupovat.
Jak vás vůbec tato služba napadla?
Tuhle službu jsem začal nabízet, protože mě o to požádali moji klienti. Radil jsem jim s online marketingem a vedl PPC kampaně, což znamená také hledat informace. Když jsem pak třeba klientovi řekl, že by měl něco udělat, často to byla informace, o které neměl ani tušení. Pak se ptal, jak to vím a kde jsem to zjistil. Když pak ti klienti rozšiřovali působnost do dalších zemí, chtěli začít s něčím novým, měli nějaký nápad apod., obrátili se na mě, ať jim pomůžu. A vždycky jsem našel, co bylo potřeba.
Tento článek/rozhovor vyšel před 6 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Tento článek je komerčním sdělením našeho inzerenta. Redakce proto za jeho obsah a informace a nabídky v něm uvedené nijak neodpovídá.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |