Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Možná znáte takové ty vágní a šarlatánské poučky, že „žlutá je nejveselejší barva spektra“ a „zelená znamená klid“. Ne – tak marketing skutečně nefunguje. Barvy, které nás obklopují, přesto mají jistý vliv na naše podvědomí a právě tyto vlivy lze v marketingu a budování značky využít v náš prospěch.
Většina dnešního marketingu se, když přijde na psychologii barev, omezuje právě na různé poučky a hesla, která nemají daleko k astrologickým předpovědím v nedělních novinách. Na téma vnímání barev lidskou myslí však proběhla řada výzkumů, které tento fascinující jev vysvětlují v jiném, použitelnějším světle.
V první řadě je nutné si uvědomit, že výklad barev a jejich spojování s emocemi či stavy mysli je velmi individuální, neboť význam barev je úzce spjat se sociokulturními vlivy, v nichž jedinec žije – s náboženstvím, tradicemi dané společnosti, osobními preferencemi nebo celkovým kontextem.
V marketingu a brandingu se ovšem jisté pověry drží stále a vznikla řada snah spojit konkrétní barvu s velmi specifickým emočním rozpoložením. Pravda je ale taková, že vnímání barev je příliš specifické na to, aby podobné kroky měly skutečný vliv.
Inzerce | Chci tu být také
Nicméně existují širší vzorce, podle nichž barvy působí na lidskou psychiku. Výzkum Vliv barev v marketingu například dokázal, že první dojem z produktu či značky bývá založen na barvě (v souvislosti s produktem). Další výzkumy pak ukazují, že vztah mezi barvou a produktem dále závisí na vnímání vhodnosti barvy pro konkrétní produkt (jinými slovy, zda barva „sedí“ prodávanému produktu).
Studie Vzrušující červená a Kompetentní modrá zase ukazuje, že úmysl nakupovat je ovlivněn efektem, který má barva na vnímání značky. Barvy ovlivňují zákazníkovo vnímání toho, jakou má značka „osobnost“. Další studie zase poukazuje na to, že lidský mozek preferuje rozpoznatelné značky. Takže barva je velmi významná při budování identity značky. Pro příklad: Pokud vaši konkurenti v oboru používají pro svou značku jako klíčovou barvu modrou, vyniknete, pokud si zvolíte fialovou a stanete se tak pro zákazníky zapamatovatelní.
Je důležité předvídat zákazníkovu reakci na barevnou škálu vašich výrobků a hlavně její vhodnost pro daný produkt. Lidé si asi nebudou kupovat růžové, třpytivé Harley Davidsony – s těmito stroji se pojí zcela jiné emoce, a tudíž i příčiny, proč si je lidé kupují.
Je pravda, že barvy se obvykle asociují se skupinou určitých emočních stavů. Studie ale prokazují, že pro značku je mnohem důležitější využít barvy pro budování specifické osobnosti než je pouze povrchně spojovat se stereotypními asociacemi.
Použijme neurčitého vyjádření „zelená znamená klid“ z našeho úvodu. Pro budování identity vaší značky je tato informace vágní a zbytečná. Mnohem důležitější může být fakt, že zelená se často používá jako symbol ekologie a environmentálních témat. Jindy zase jako barva peněz. Hnědá může být barvou, která navozuje pocit útulného a teplého domova, jindy má zase podpořit vaši chuť a apetit – vzpomeňte si na jakoukoliv reklamu na čokoládu.
Není možné nabídnout jednoznačného, jasného průvodce pro využití barev v marketingu. Je však jisté, že klíčovým aspektem je i celkový kontext, ve kterém pracujete. Jedná se spíše o náladu, pocit, image, které volbou barev vytváříte. Ujistěte se, že barvy, které volíte, pocitově zapadají do žádoucí identity značky. Bez tohoto kontextu výběr jedné barvy nedává příliš smysl a neexistuje důkaz, že by třeba oranžová univerzálně přiměla lidi nakupovat více než třeba stříbrná.
Při výběru barev je nutné si uvědomit silné vlivy společnosti, ale třeba i pohlaví. Na téma vnímání barev oběma pohlavími byly opět provedeny mnohé výzkumy, které zjistily zajímavá fakta.
Obě pohlaví mají nejradši modrou barvu, u žen dále převládá v oblibě fialová, zatímco u mužů fialová není oblíbená vůbec. Je zajímavé, že mezi nejméně populární barvy u obou pohlaví patří hnědá a oranžová. Muži upřednostňují spíše výrazné barvy, ženy pastelové. Silnější pohlaví také dává přednost tlumeným, šedavým odstínům, ženy jasnějším. Mějte toto na paměti, když budujete svou značku – značně to napomůže namíření produktu na správnou cílovou skupinu.
Psychologický princip, známý jako Efekt izolace, říká, že si lidé mnohem lépe zapamatují prvek, který se výrazně odlišuje od okolí. Typickým příkladem jsou třeba červená tlačítka pro přihlášení nebo registraci na některé webové stránky nebo tlačítka pro nákup.
Překvapivé je zjištění, že nejen barva, nýbrž i její název se podílí na vytváření image značky. Když výzkumníci vyzvali účastníky experimentu, aby popsali barvy své oblíbené značky, lidé jednoznačně upřednostňovali módní, atraktivní názvy odstínů barev („magenta“ místo sytě růžové, „mocha“ místo hnědé). Neobvyklá a zajímavá jména barev mohou dokonce zvýšit zájem o produkt. Takže, jakkoliv zvláštní se to zdá, i tvorba atraktivního a neobvyklého jména pro vámi zvolenou barvu se může na image vaší značky výrazně projevit.
Zdroj: https://www.helpscout.net/blog/psychology-of-color/
Tento článek/rozhovor vyšel před 11 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Před 3 měsíce
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |