Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Nepotřebuji být zkušený webař programující sto padesát webů za rok. Za svých deset let praxe v online businessu jsem však získal více než dostačující know-how z této oblasti, o který se teď s vámi můžu podělit. Článek píšu především pro čtenáře s žádnými nebo naprosto minimálními zkušenostmi, kteří se chystají na tvorbu vlastního webu.
Dnes je poměrně dostupné si za pár večerů svépomocí vytvořit vlastní stránku na Webnode nebo WordPressu. Osobně se přikláním spíš k druhé variantě – WordPressu, protože jde o nejrozšířenější redakční systém na světě a je snazší k němu dohledávat informace, pluginy, nástavby, propojené webové aplikace atd. Na druhou stranu při tvorbě webu ve standardním WordPressu můžete nad ledasčím dlouze „maturovat“ a narážet na nesnáze – obzvláště, pokud s ním nemáte žádné zkušenosti nebo jsou minimální. Proto jsem si k tvorbě webů oblíbil webovou aplikaci Mioweb, což je v podstatě „blbuvzdorný“ a zjednodušený WordPress. Platíte sice asi 5 tisíc korun za rok, ale získáte dobrou podporu v češtině a web včetně složitějších komponent, jako je kontaktní formulář, prodejní formulář atd., si prostě nasázíte jako skládačku. Pokud si chcete užívat tvorbu, a ne se zasekávat u zbytečných složitostí, možná je tohle pro vás dobrý tip.
Nyní si řekneme 5 nejzásadnější věcí, které je nutno brát na vědomí při tvorbě webu svépomocí.
Pokud by někdo místo čtení preferoval video tutoriál, najdete jej mezi videi zde.
Inzerce | Chci tu být také
Dostaneme nápad, tvoříme, během chvíle se ocitneme v lehké rauši tvořivého proudu… Před sebou máme monitor a krásně si do webové šablony skládáme text, grafiku, videa i obrázky. Nemůžeme se nabažit toho, jak skvěle náš nový web vypadá. V tuhle chvíli se ale dopouštíte první chyby. V současnosti už není svět jen na počítačích, ale v telefonech a mobilních zařízeních. Můžete se vsadit, že minimálně polovina uživatelů bude na váš web koukat skrz svá mobilní zařízení. Nevycházím jen z nějakých dojmů, ale z čísel od Google Analytics ze solidního vzorku.
Při tvorbě webu byste měli mít v panelech nástrojů možnost zobrazení vašeho webu na rozměrech displeje telefonu či tabletu. Pokud ne, existují jednoduché webové aplikace, kam pouze zadáte adresu své stránky a zobrazí se, jak vypadá na různých zařízeních. Například může posloužit http://mobiletest.me/. Dávejte si tedy pozor, aby web vypadal dobře na všech možných zařízeních. Buď můžete šablonu optimalizovat, tedy udělat ji tak, aby se smysluplně zarovnávala také na mobilních zařízeních anebo vytvořit dvě verze svého webu. Po nastavení se pak uživatelům automaticky zobrazí web mobilní, pokud jej načtou na mobilu a web klasický, při prohlížení na PC.
Během vkládání obrázků a grafiky si dejte pozor, abyste nezvolili mnohdy zbytečné, příliš velké rozlišení a pixelovou velikost. Můžete si snadno najít programy na kompresi nebo změnu rozlišení fotek. Ideálně se to samozřejmě dělá ve Photoshopu, který nabízí skvělý poměr zachování kvality/zmenšení. Nemusíte se stát grafickými experty, stačí se naučit nejjednodušší postupy na zmenšování a kompresi fotek. Pokud potřebujete fotku například pouze jako ikonku nebo jako malý obdélník, je zbytečné ji na web rvát ve Full HD rozlišení. Nejpoužívanější velikost obrázků (těch větších) je 800 na 600 pix. Navíc, obrázky, které nemají průhledné pozadí, můžete mít v souborech formátu jpg, ne v náročnějším png.
Je rozdíl v tom, jestli na webovou stránku naskládáte dvacet obrázků s průměrnou velikostí 60 kB, nebo 900 kB. Když si vaši stránku otevře někdo s pomalejším wifi připojením či na datech třeba v podzemní hospodě na mobilním zařízení, budou se mu velké obrázky, tedy vlastně obsah stránky, dlouho načítat a on pravděpodobně odejde. Pak také Google měří rychlost načítání webu, což vám může ubrat body při umisťování ve vyhledávači. Google preferuje weby, které načítají rychleji. Nahrávejte tedy co nejmenší možná data. I já s tím bojuji, protože jde o kompromis. Přece jenom nechcete mít na webu rozpixelované fotky a musí se vždy hledat ta hranice poměru kvalita/velikost. Někdo by mohl namítat – ale vždyť na urychlování webů existují pluginy. Jasně, ale na ně se nelze vždy spoléhat. A v každém případě i ty pluginy pak fungují lépe, pokud neřeší načítání fotky 2 MB ale 50 kB. Velikost dat, které musí fyzicky načíst zkrátka neošálíte.
Než vypustíte stránku do světa, dbejte, abyste měli před adresou https místo http. V praxi https znamená bezpečnost soukromí a dat uživatele, který brouzdá na vašem webu. Obzvlášť, když vyplňuje platební údaje, nebo hesla. Pokud někdo uvidí, že vám takové opatření chybí, může ze stránky odejít. Nevypadá to dobře a pro lidi, co to mu malinko rozumí, budete za žabaře. Na přechod k https najdete spoustu návodů na Youtube, v rámci tvorby na WordPressu jsou k zabezpečení https pluginy, případně vám s nastavením https poradí tam, kde máte hosting svého webu.
Pokud nemáte v úmyslu mít web pouze pár měsíců (nevytváříte-li například svatební oznámení nebo třeba testovací web), ale plánujete web provozovat dlouhodobě s vážnějším úmyslem, investujte do koupě řádné domény. Zvolte si normální přípojku cz, případně sk nebo com. Vyhněte se low cost verzím jako je eu či další podivnosti, které przní název domény. Nejhůře jsou na tom koncovky, které jsou zdarma. Nevypadá to prostě dobře a málokdo si bude podivnou koncovku či přípojku u názvu domény pamatovat. Relevantní koncovka také může nahrát bodík při SEO, tedy v budoucí pozici vašeho webu ve vyhledávačích. Dvě stě korun za rok vaše peněženka zvládne. Na doméně nešetřete.
Během stavby webu budete zcela jistě využívat různé fotky, obrázky a grafické prvky. Když si je ale laicky stáhnete z Google obrázků a naslepo zveřejníte, jedná se o krádež. Obrázky jsou totiž z většiny licencované a někomu patří. Můžeme spekulovat o tom, jaká je pravděpodobnost, že na vás někdo přijde. Protože většina grafiky v Google obrázcích je spíše ze zahraničí a pochybuji, že by si nějaký Američan všiml třeba mé stránky. Když se to ale stane, mohou z toho být nepříjemnosti.
Navíc se opět jedná o vaši vizitku a nějaké to vnitřní krédo. Doporučuji fotky kupovat, nejedná se o žádnou drahou záležitost. Případně vyhledávat a stahovat nelicencované obrázky, těch ale zase není tolik a je to určité kreativní omezení a zdržování při hledání. Zakoupené nebo nelicencované obrázky, které máte možnost stáhnout v dobré kvalitě, a mnohdy v hotovém png souboru – bez pozadí, jsou pro případné další úpravy perfektní. Já kupuji grafiku ze stránky Shutterstock.com. Máte možnost si buď zaplatit za jednotlivé obrázky, nebo si koupit předplatné. Tento pátý bod o obrázcích není až taková fatální webařská chyba, jako předchozí body, avšak přesto ji zde řadím, jako základ, který by se měl alespoň při poloprofesionální tvorbě webu dodržovat. S tím se s vámi zatím loučím.
Držím palce a přeju hodně štěstí s tvorbou vašeho webu!
PS: nezapomeňte při spuštění webu nastavit aspoň nejzákladnější Google analytics.
Návod najdete v tutoriálu ve videích na mém webu.
Dále by vás mohl zajímat tento článek.
Alexandr Fryc
Tento článek je komerčním sdělením našeho inzerenta. Redakce proto za jeho obsah a informace a nabídky v něm uvedené nijak neodpovídá.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |