Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Nedávno jsem tweetoval, že podnikání je o nekonečném řešení problémů. Jakmile jeden problém vyřešíte, brzy se objeví další. A tak se to opakuje stále dokola.
To nejlepší, co jsem se zatím naučil, je přestat tomu říkat „problémy“ a ve všem hledat příležitost, jak něco vylepšit, změnit a nastavit lépe.
Jenomže, jak se to dělá? Jak se z problémů vytváří příležitosti?
V rámci konzultací často podnikatelům a manažerům pomáhám vidět věci jinak. Přeci jen jsem (nejen v mých rozhovorech) položil už stovky tisíc otázek tisícům lidí a něco už vím o tom, jak se správně ptát a jak jedinou otázkou posunout úhel pohledu na věc.
Inzerce | Chci tu být také
Pamatuji si třeba podnikatele, kterému se rozhodl odejít jeden z klíčových zaměstnanců. To byla nepříjemná zpráva a podnikatel se mohl zbláznit hledáním odpovědí na otázky „Jak najít někoho nového?“ nebo „Co si bez něj vůbec počneme?“. Neustále se točil v kruhu a pátral po způsobu, jak původního zaměstnance nahradit jiným a jak odstranit celý problém.
Zeptal jsem se ho: „Proč je pro tebe ten člověk tak důležitý?“
Hodil po mně divným pohledem a odpověděl: „No má přeci na starost celou tuhle oblast. A navíc to dělá skvěle!“
„Jasně, ale proč je důležitý?“ trval jsem na svém a dodal: „To, že měl do teď někdo na starost nějakou oblast, neznamená, že to nejde udělat jinak a lépe, abys tenhle problém už nemusel řešit v budoucnu.“
V tu chvíli jsme se nechápali. Trvalo ale pár dní a přišel za mnou s úplně jinou náladou: „Tak mi ta tvoje otázka vrtala hlavou. Podíval jsem se, co ten člověk vlastně dělal a čím trávil nejvíc času. Část těch věcí se vůbec nemusí dělat. Jinou mohou dělat zaměstnanci pod ním a bude to lepší. Kus by se dal vyřešit přes nějaký nástroj a zbytek může dělat někdo, kdo nemusí být tak dobrý, jako to bylo zapotřebí doteď.“
Způsob, jakým přemýšlíme nad věcmi, je návyk. Je to proces, který jsme se naučili v průběhu našeho života a který formovaly zkušenosti, které jsme při něm získali. Návyky jsou jednoduché – co se stane naším návykem, to se nám dělá snadno a bez většího úsilí. Takže řešit problémy obvyklým způsobem, na který jsme zvyklý, jde jednodušeji a většinou to děláme úplně automaticky.
Ten podnikatel byl zvyklý řešit odchod zaměstnance nalezením nového zaměstnance. Vyměnil jednu figurku za druhou místo, aby se pokusil změnit celou hru. Bylo to pro něj snadné, dělal to tak vždycky a hledat jiné cesty ho většinou ani nenapadlo.
Stačila velmi jednoduchá otázka, kterou by si ale sám v takovou chvíli nepoložil, a našel způsob, jak místo řešení problému najít příležitost na zefektivnění procesů ve své firmě, vytvoření větší nezávislosti na těžko nahraditelných specialistech a nakonec i na snížení nákladů na zbytečnou pracovní pozici.
Jedna otázka. Nový úhel pohledu. Z problému příležitost.
Lidé si otázky pokládat neumí, protože jsou až příliš ovlivněni svými návyky a přesvědčeními, které jim brání myslet jinak. Proto si platí všechny možné specialisty od business konzultantů po terapeuty a kouče. Dělají dobře, protože mít někoho, kdo vám pomáhá rozšiřovat obzory, se může bohatě vyplatit, a to i finančně.
Jestli mě něco naučilo pokládání otázek, tak to byla vnímavost.
Zjistil jsem, že problémy máme tendenci vidět jako mnohem větší, než ve skutečnosti jsou. Většinou je navíc nevidíme celé a musíme se na chvíli zastavit, pořádně se soustředit a pochopit všechny souvislosti, které problém má.
Především mě to ale naučilo vnímavosti sebe sama. Umět vnímat, jak přemýšlím, proč to tak je a co zrovna dělám. Uvědomit si, když postupuji v zajetém vzorci a nevidím, že mohou existovat i jiná řešení. Naučit se sám sebe zeptat „Co, když to tak není?“ nebo „Jak by to šlo jinak?“ a podobně.
Nakonec si ale můžete opravdu pomoci jen velmi jednoduchou otázkou: „Jak z toho sakra udělám příležitost?“
Na otázkách je nejkrásnější, že ty nejjednodušší často přináší nejlepší odpovědi. Jen si je zapomínáme pokládat. Přeji, ať vám se to povede a máte obzor plný příležitostí a ne problémů.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 7 měsíců
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |