Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Vlastní affiliate program. Pro mnohé příslib nových objednávek „zadarmo“. Stačí dát jen provizi z toho, co vyděláte, a vaši partneři se už postarají o zbytek. Mít vlastní program musí být báječné, pokud s ním ale nemáte reálné zkušenosti. Podívejme se, jak to chodí jinde.
Setkal jsem se s tím už několikrát. Přišel majitel menšího e-shopu a měl přesně podobné představy. Od affiliate očekával spoustu muziky za málo peněz. Předem si proto ujasněme, že affiliate program sám o sobě není bezednou studnicí nových objednávek, kterou vykopete na zahradě a stanete se milionáři. Je to moderní marketingový kanál, díky němuž skutečně můžete získat zdroj nových objednávek, ale čeká vás ještě spousta práce a v mnoha ohledech pro vás může být efektivnější investovat někam úplně jinam.
„Co si řada e-shopů neuvědomuje, je skutečnost, že zrovna pro ně nemusí být affiliate program vůbec vhodný. Neověřují si, zda je u nich reálná šance přes vlastní program generovat zisk,“ říká Michal Krutiš, marketingový specialista s více než 12 lety zkušeností, během nichž se podílel třeba na založení agentury H1.cz.
Každému, kdo chce vlastní affiliate program založit, doporučuje nejdříve promyslet následující otázky:
Inzerce | Chci tu být také
Podobné otázky si zodpověděl i affiliate manažer e-shopu MT Nábytek Zdeněk Dvořák. „Chtěli jsme vyzkoušet nový marketingový kanál, v němž je naše konkurence prakticky mrtvá,“ vzpomíná s tím, že jim affiliate ročně generuje sedmimístný obrat. Zároveň ale dodává, že je to jen další kanál marketingu a určitě ne nová spása.
„Vyžaduje hodně práce, náš program dokonce první půlrok stagnoval. Výsledky rozhodně nepřijdou rychle a kryjí se s dalšími kanály. Určitě proto začněte s tím, že si prověříte, jestli ve vašem segmentu affiliate programy běží a zda dokážete najít dost potenciálních partnerů, kteří mají na svých projektech návštěvnost,“ radí Dvořák s tím, že aktivity partnerů se také musejí neustále hlídat, a je proto vhodné si nachystat dobré obchodní podmínky.
Marketingový specialista Kasa.cz Petr Metela zase přiznává, že jen affiliate program zabere přibližně třetinu jeho pracovní náplně. Určitě toho ale nelituje, jejich program dosahuje meziročního růstu o 38 % a počet aktivních partnerů každý rok vyroste o 20 %.
I on upozorňuje na to, že výsledky přicházejí postupně a nemáme je očekávat okamžitě. Doporučuje se zaměřit hlavně na komunikaci s partnery, sestavení vlastní formy odměňování, výběr kvalitní affiliate sítě a odlišení se od konkurence.
Externím specialistou řeší správu svého affiliate programu třeba společnost Maternia. Ta provozuje e-shop VašeČočky.cz a její affiliate manažer Martin Netolický má na starosti hned 11 zemí, což mu zabere až 40 hodin měsíčně. Celkově dělá affiliate kolem 6 % obratu celého e-shopu.
Tomáš Bártek, marketingový ředitel Maternie, doporučuje začít stanovením jasným pravidel: „Ujasněte si, za co jste a nejste ochotni affilu platit. Primárně bych se také zaměřil na to, aby bylo jasné, co affiliate partneři mohou, a co již ne. V poslední době se nám staly dva případy, kdy náš partner začal dělat dokonce PPC reklamu na naše brandová slova a dokonce se vydával za nás. Na takové případy je třeba si dávat bedlivě pozor.“
Problém je, že takových programů je jen velmi málo, ačkoliv jich na internetu najdeme stovky. „Už třeba ve vašem seznamu jich je spousta, ale myslím si, že jen menší část z nich bude skutečně ekonomicky úspěšná,“ říká Krutiš a popisuje své zkušenosti se spuštěním programu: „Investice do startu a provozování systému nejsou malé, je třeba řešit vše od technické implementace, přípravy propagačních materiálů pro partnery (bannery, články, zajímavý obsah) přes akvizice nových partnerů až po jejich pravidelné a dlouhodobé opečovávání.“
Zapomenout nesmíme ani na to, že provozovatele zatíží i administrativa – vyplácení provizí, fakturace, smlouvy. Všechny tyto náklady je třeba odhadnout a zvážit, zda má smysl affiliate marketing spouštět. Ve srovnání například s PPC reklamou je to totiž o dost více práce na mnoha frontách.
Martin Netolický pro nás definoval své základní rady před spuštěním vlastního affiliate programu. Hned v té první doporučil těm, kteří nerozumí affiliate marketingu, aby se do budování vlastního programu vůbec nepouštěli. „V takovém případě je lepší vše svěřit do rukou odborníka. Je třeba vybrat optimální měřící software/síť, analyzovat konkurenční affiliate programy, nastavit adekvátní provize pro partnery, připravit konverzní reklamní prvky (bannery, xml feed, newsletter, slevové kupóny), oslovit vhodné partnery apod. Delegováním na někoho zkušenějšího ušetříte spoustu starostí a výsledky se dostaví rychleji.“
Doporučuje i notnou dávku trpělivosti. Jak už bylo řečeno, spousta e-shopů totiž očekává první výsledky affiliate kampaně již v prvních týdnech od jejího spuštění. Podle Netolického se ale dostaví až po cca 3 nebo 5 měsících.
Důležitost přikládá samozřejmě i práci a komunikaci s partnery. „Připravte se na to, že affiliate partneři vás budou zásobovat dotazy a připomínkami k vašemu programu. Komunikujte s nimi rychle a otevřeně, mají to rádi a dokážou to ocenit. Pokud se např. stane (a stává se to poměrně často), že z nějakých technických důvodů něco v affiliate programu nefunguje (špatné načítání provizí, nenačítání prodejů…), je třeba tyto věci co nejdříve sdělit partnerům a maximálně je informovat,“ radí Netolický s tím, že otevřená komunikace bude mít mnohem pozitivnější odezvu než případné mlčení či zamlžování informací. Bohužel si to ale někteří správci affiliate programů stále neuvědomují a časem na to doplatí.
Pokud jste se pro tvorbu vlastního affiliate programu rozhodli, jako jedno z prvních rozhodnutí vás čeká výběr vhodného řešení. V Kasa.cz se rozhodli pro využití affiliate sítě VIV NETworks, která funguje na technologii CJ by Conversant (dříve Commission Junction). V MT Nábytek zase zvolili AffilBox s tím, že třeba statistiky a analytiku řeší externě.
Podle Krutiše je technické řešení zásadní. Můžete zvolit vlastní řešení, krabicové řešení nebo systém, jež je už integrovaný v pronajatém e-shopovém řešení. Bránit se nemusíte ani kombinaci podobně jako v případě Maternie, která v Česku využívá Post affiliate Pro a v zahraničí affiliate sítí.
Sledujte náš magazín. Chystáme pro vás velký seriál o budování vlastního affiliate programu. Příště si třeba povíme, jak získávat a motivovat své partnery.
Chtěli byste vlastní affiliate program, nebo přejít pod lepší affiliate síť? Vyzkoušejte affiliate síť eHUB.cz s více než 10 letou tradicí na trhu.
Tento článek/rozhovor vyšel před 9 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 3 měsíce
Před 5 roky
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |