Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Po velmi náročných letech poznamenaných pandemií, válkou na Ukrajině a ekonomickými problémy mi mnoho podnikatelů jednohlasně říká, že kdyby jim právě teď přišla zajímavá nabídka, ihned by ji přijali a svou firmu prodali. Takhle velkou chuť prodávat jsem za 12 let v oboru ještě nezažil. Je to ale dobře?
Uplynulé roky byly náročné. Některé firmy si prošly výraznými změnami, úspornými opatřeními, škrtáním, propouštěním a restrukturalizacemi.
To vše je samozřejmě velmi náročné pro člověka, který za to všechno nese zodpovědnost a musí dělat těžká a nepopulární rozhodnutí.
Není tedy divu, že je představa exitu a možnosti se nadechnout a užít si větší svobody velmi lákavá.
Inzerce | Chci tu být také
Prodat firmu je ale jedno z největších rozhodnutí, která mohou podnikatelé ve své kariéře udělat. Bývá nevratné a tak zásadní, že může změnit celý jejich život. Je proto dobré ho důkladně promyslet.
Moje zkušenost mi říká, že většina podnikatelů, kteří se rozhodli prodat svůj byznys, se tak rozhodla v tu nejméně vhodnou chvíli. Udělali to proto, že jsou utahaní, vyhořelí a demotivovaní.
To všechno má ale svůj důvod.
Jejich firmy nejspíš zrovna nejsou v dobré kondici, nemají dobré ekonomické výsledky, trápí je výrazné interní problémy a jsou pravděpodobně velmi závislé na svém majiteli. Ten je vyhořelý možná proto, že dosud nedokázal svou práci delegovat na management, je ponořený v operativě a firma se bez něj neobejde.
To všechno jsou zásadní negativa, která mohou výrazně snížit prodejní cenu vaší firmy, pokud se ji vůbec někdo v takové situaci rozhodne koupit. Kupce možná najdete, ale dobrý obchod neuděláte.
Pokud vám záleží na tom, abyste firmu prodali za dobrou cenu a výhodné podmínky, potřebujete tomu dát čas, důkladně to promyslet a dodělat si spoustu domácích úkolů.
Nemluvě o tom, že málokterý exit se povede bez toho, aniž byste firmu museli ještě několik let řídit a byli v ní dále zainteresováni. Domluvit se s kupcem tak vůbec nemusí znamenat, že od příštího týdne budete mít výrazně méně práce. Naopak se nejspíš hodně zapotíte, protože projít námluvami a jednáním s kupci bývá dlouhé, náročné a vyčerpávající.
Prodej firmy podle mě není dobrý důvod, jak řešit vaše vyčerpání a nechuť v řízení firmy pokračovat. Není to dovolená, ale dost náročný proces, který také může dopadnout blbě.
Jaké máte tedy jiné možnosti?
Když si s podnikateli o jejich motivacích prodávat povídám, většinou docházíme k tomu, že problém není v jejich firmě či v podnikání samotném. Milují to, dělají to roky a firma je jejich dítě. Problém leží ve vyčerpání samotném. Prostě už to dělají dlouho, prošli si náročnými obdobími a lidsky už to nezvládají.
V takovém případě ale není exit jediným řešením. Doporučuji zvážit i možnost předání řízení firmy někomu jinému, kdo za vás převezme operativu a uvolní vám ruce, takže si budete moci dopřát i více volného času.
Samozřejmě, snadno se to říká, hůř se to dělá. Najít do firmy zkušeného manažera může být i na několik let práce, protože se možná netrefíte napoprvé a budete muset hledat znovu. O budování managementu mám celou řadu rozhovorů, které si doporučuji přehrát.
Na stole je ale i možnost interim managementu, jehož popularita v Česku roste a který vám může do firmy přivést kvalitního člověka se zkušenostmi, oporou ve zbytku firmy, ze které pochází, a jasným a konkrétním zadáním, které mu dáte. Jedním z jeho cílů může být i nalezení svého nástupce, případně výchova někoho interního.
Pokud se nacházíte v situaci, kdy o prodeji firmy přemýšlíte, vřele vám doporučuji možnosti interim managementu zvážit. Stojí to peníze a bude pro vás nepříjemné, že vám do řízení firmy někdo začne mluvit, ale může to být řešení, jak si ulevit, nabrat sílu a firmy se nezbavovat v nevhodnou chvíli.
Může vám to ale pomoci ještě s něčím…
Jaké firmy jsou pro kupce nejlákavější? Takové, které mohou koupit a ony budou dál fungovat bez problému, efektivně a bez zhoršení výsledků. To nebývají firmy, jejichž původní majitel stále sedí v roli CEO, nezvládá to a nejradši by byl někde jinde.
Díky předání řízení firmy managementu můžete z firmy vytvořit aktivum, které není závislé na vaší přítomnosti, funguje samo a je tudíž i mnohem atraktivnější pro potenciální kupce. Ti si kupují „hotovou“ firmu, která nevyžaduje vaši dennodenní přítomnost.
Firma v takovém stavu samozřejmě není atraktivní jen pro potenciální kupce, ale i pro vás samotné. Představte si, že vaši firmu řídí management, vy už se na jejím řízení nepodílíte, zastáváte maximálně strategickou roli a každý rok si vyplácíte dividendu. To je přeci sen každého podnikatele.
Jinými slovy… Nastavte vaši firmu tak, že ji nebudete chtít prodat. A právě v tu chvíli bude mít možná nejvyšší cenu.
Určitě podnikáte už spoustu let, a tak dobře víte, že v podnikání není nic jednoduché. Stejně tak není jednoduché nic z toho, co píšu v tomto článku. Kdyby to jednoduché bylo, nedává vám to tolik zabrat a nemáte se, čím trápit. Jednoduché řešení prostě neexistuje.
Existuje ale dobře promyšlený postup. Zastavte se, dejte si pár dní dovolenou a zamyslete se nad celou situací z nadhledu. Dobře si rozmyslete, zda chcete skutečně firmu prodat, nebo zda ji jen potřebujete předat managementu.
Ať už se rozhodnete jakkoliv, přistupte k tomu jako k projektu. Napište si, co má být jeho cílem a jaké k němu vedou kroky. Předání řízení firmy i její prodej nejsou nic jiného než série kroků, které potřebujete udělat. Napište si je a začněte na nich pracovat.
Doporučuji vám si poslechnout rozhovory s podnikateli, kteří těmi kroky prošli už před vámi. Najdete tu jak rozhovory o prodeji firem, tak i rozhovory o budování managementu. Poslechněte si je s tužkou a papírem po ruce, protože v nich najdete spoustu myšlenek, které teď možná nemáte.
Neváhejte požádat o radu i další podnikatele, kteří s vámi rádi nasdílí své zkušenosti. Potkat je můžete i na mých off-line akcích, kde máme spoustu majitelů firem, kteří už vedení firmy předali, právě ho předávají, objevili slepé uličky nebo se jim povedlo firmu prodat. Přijďte, nebo mi napište a já vám někoho doporučím.
Přeji vám, abyste se rozhodli dobře a dokázali se posunout správným směrem, který vás udělá šťastnými a najdete v něm ztracenou energii. Vzpomeňte si, proč jste začali a proč to celé děláte. A neupínejte se pouze k jedné možnosti, když jich třeba existuje víc.
Držím vám palce.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 2 týdny
Před 4 měsíce
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |