Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Jedna chyba může znamenat rozdíl mezi úspěšným prodejem a zmařenou příležitostí. Přitom není tak složité se jí vyhnout.
Tento článek pro vás může být pomocníkem, díky kterému zjistíte, v čem děláte chyby a čím tak odrazujete svoje zákazníky. Staňte se tím, jehož texty budou návštěvníci webů rádi číst a budou se kvůli nim vracet. Pojďme se nyní podívat na přehled nejčastějších prohřešků proti českému pravopisu. U každého z nich naleznete jednoduché vysvětlení, proč je to správně tak, jak je. V rychlosti se tak přiučíte znalostem, které vám pomohou zlepšit úroveň vašeho podnikání.
Nemálo se v psaném textu můžeme setkat s chybami v psaní i/y. Čechům dělá problém psát slova, která buďto jinak znějí a jinak se píší, nebo slova, pro která jsme se učili na prvním stupni devítiletky různá pravidla. Příkladem toho může být slovo dobít/dobýt. První z nich, dobít, se správně používá třeba ve větě „Dobil jsem svůj mobilní telefon.“ neboli tam, kde chci uvést, že jsem dodal (třeba) elektrickou energii nebo někoho třeba zabil („Dobil jsem toho zraněného.“). Naopak dobýt bychom použili například ve větě „Dobyl jsem hrad.“, zkrátka v situaci, kdy něco dobudu, získám.
Často se setkáváme i s tím, že nevíme, jestli napsat tip nebo typ. Zdánlivě podobná slova si nejsou vůbec příbuzná a každé má úplně jiný význam. Tip s měkkým i použijeme v případě, že mluvíme o nějakém odhadu či doporučení. Naopak typ se používá například k označení druhu auta či člověka.
Inzerce | Chci tu být také
Sloveso být v podmiňovacím způsobu, to je tvrdý oříšek pro většinu naší populace. V mluvené konverzaci zcela bezmyšlenkovitě používáme tvar „bysme“, přijde nám to přirozené a správný tvar bychom nám leckdy ani nejde přes ústa.
Ve spisovně psaném textu bychom si na to ale měli dávat pozor, protože jedinou možnou a správnou variantou je právě tvar „bychom“.
Stejně tak se s problémem setkáváme, když v podmiňovacím způsobu oslovujeme druhou osobu. Zde často říkáme a bohužel i píšeme tvar „by jste“. Správnou a opět jedinou variantou je ale „byste“. V tomto případě se však zaměňování dá celkem chápat, protože přirozeně nám zní „by jste“ poněkud spisovněji. Ale správně je ten druhý tvar. Jedná se o pravidla, která si zkrátka musíme pamatovat.
Osoba | Jednotné číslo | Množné číslo |
1. | (já) bych | (my) bychom |
2. | (ty) bys | (vy) byste |
3. | (on, ona, ono) by | (oni) by |
Dalším velice častým nešvarem je špatné skloňování zájmena já, konkrétně jde o případy mě a mně. K těmto dvěma tvarům se opět vztahuje jednoduché pravidlo, které si snadno zapamatujeme. Jestliže tento tvar zájmena já používáme ve větě, před zájmenem se nejdříve zeptáme pádovou otázkou. To proto, že tvar mě se pojí s druhým (koho, čeho) a čtvrtým pádem (koho, co), zatímco tvar mně s pádem třetím (komu, čemu) a šestým (kom, čem). Zeptáme-li se na tuto otázku a pamatujeme si výše zmíněná pravidla, nemůžeme udělat chybu. Pojďme si to ukázat na příkladu. Máme větu „Bavili se o mně.“. Jak vidíte, do věty jsme zvolili tvar „mně“, a to proto, že jsme se zeptali „Bavili se o KOM, ČEM?“ neboli šestou pádovou otázkou, ke které se pojí právě tvar mně.
Pokud si i nadále nebudete vědět rady, zda napsat krátké nebo dlouhé i, můžete rovněž využít druhé varianty ve tvaru svá, má, tvá:
(Ne)oblíbené koncovky -ami, -emi
Bojujeme i s koncovkami podstatných jmen při skloňování 7. pádu množného čísla. Často se tak děje například u koncovky podstatného jména v mužském neživotném rodě, jako je hranolek, hrad či drahokam. Tyto chyby se dělají zřejmě proto, že takto se koncovky tvoří u ženského rodu (žena-ženami, vidlička-vidličkami). U mužského rodu je však pravidlo odlišné. Správný tvar mužského rodu v sedmém pádě tedy není hranolkami či drahokami, ale hranolky a drahokamy.
Avšak i zde existují výjimky. Jedná se o slova označující části lidského (také zvířecího) těla, a to ruce, nohy, oči a uši. Zde totiž platí odlišné pravidlo, kdy se sedmý pád v množném čísle netvoří koncovkou –ami (rukami, nohami, ušimi, očimi), ale koncovkou –ama, tedy rukama, nohama, ušima nebo očima, leč to zní sebevíc nespisovně.
Potom i přídavná jména spojená s těmito slovy se v 7. pádě množného čísla skloňují podle tohoto pravidla: rybíma očima (ALE rybími šupinami) nebo jakýma rukama (ALE jakými čelenkami).
Prvně musíme zmínit, že správný tvar tohoto slova zná (a hlavně používá) jen poměrně malá část naší populace. Špatný tvar tohoto slova – vyjímka se totiž snáze vyslovuje a působí poněkud přirozeněji. Naopak správný tvar – výjimka zní nepřirozeně a špatně nám leze skrz ústa, jen si to sami vyzkoušejte.
U tohoto slova totiž dochází k jevu, který nevídáme příliš často. Konkrétně jde o to, že u specifických sloves se při odvozování prohodí dlouhé í za krátké a naopak se krátká předpona vy změní na vý. Podobně jako u výjimky je to například u výšivky (vyšívat) či výhybky (vyhýbat).
S předponami s a z jsme určitě všichni měli problém již ve škole, s mnohými se to však táhne celý život. Kam patří s a kam naopak z? Naštěstí si stačí zapamatovat pár jednoduchých pouček, abyste měli přehled, kam které písmenko patří. Předponu „z“ použijeme třeba tam, kde mluvíme o změně stavu. Jako příklad si můžeme uvést slova ztroskotat, zhlédnout (film, výstavu…dosud jsem to neviděl, ale teď již ano), zblednout, zčervenat, zbohatnout a tak podobně. Dále při tvorbě dokonavého slovesa z nedokonavého, jako je třeba filmovat a zfilmovat (kde je již vše hotovo = dokonáno), ranit–zranit či lámat a zlámat (již je vše zlomené, děj je dokonán). Dále se pak s předponou z setkáváme v případech, které jsou ustálené, a to třeba u slov zkumavka, ztepilý či zpívat.
Předponu „s“ pak použijeme ve chvíli, kdy chceme vyjádřit směr dolů nebo že jsme něco sundali z povrchu pryč. A to třeba u slov spadnout (dolů), setřít (pryč), smýt (pryč) či svléci (dolů). Dále pokud vyjadřujeme sjednocení, například spojit, slétnout, svolat, slepit či skamarádit se, nebo stejně jako u předchozí předpony v ustálených případech, jako skonat, skončit, strávit či stýskat.
Otázka, zda psát v takovýchto slovech krátké nebo dlouhé i trápí spoustu lidí, často může pozlobit i profesionály. Pravidlo, kterým bychom se u tohoto měli řídit, je následující: pokud tvoříme účelové přídavné jméno, tedy takové, které vyjadřuje účel nějaké věci (holicí strojek, hasicí přístroj), píše se i před koncovkou –cí krátké. Jestliže ale vyjadřujeme dějové přídavné jméno (například hasící hasič či holič holící zákazníka), je i před koncovkou –cí dlouhé.
Na internetu je možné vyzkoušet nespočet různých pravopisných cvičení a diktátů. My jsme pro vás vybrali tento. Pokud budete mít chvíli, vyzkoušejte si ho a svým výsledkem se nám pochlubte v komentářích. Držíme vám palce!
Tento článek/rozhovor vyšel před 9 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jarda je člen týmu iParťáka, ve kterém se specializuje na tvorbu obsahu, zejména toho textového.
Před 2 roky
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |